donderdag 1 februari 2018

Johan Derksen heeft gelijk !!





Hij mag soms omstreden uitspraken doen ( meestal om te provoceren) maar afgelopen week hoorde ik Johan Derksen iets roepen over de zangkwaliteiten van Roxeanne Hazes. Hij zei letterlijk ‘Ik heb nog nooit in mijn leven een zangeres live zo vals horen zingen als Roxeanne Hazes.’ Op zijn respectabele leeftijd kon hij bovendien aangeven dat haar album nog best te pruimen is omdat daar dagen aan gesleuteld is  zodat het in ieder geval nog ergens op lijkt. Het is, voor zover ik weet , voor het eerst dat iemand zich openlijk op tv  uitspreekt over de slechte muzikale kwaliteit die bij ons kennelijk de norm is en  die wij op de nationale en commercieele tv door ons strot geduwd krijgen. Maar het wordt allemaal nog abstracter. Mensen die zangers als Gordon, Jolink en de meest verschrikkelijke Renee Froger, verachten vinden de ‘echte’ Nederlandse toppers zoals Herman Brood en Anouk geweldig. Dat het buitenland daar heel anders over denkt maakt ze niet veel uit. De realiteit is echter dat onze   ‘echte’ toppers nog nooit één voet aan de grond hebben gekregen in het buitenland. Dat heeft echt niet alleen met de angelsaksische  mafioze platenindustie in London en Los Angeles te maken. Dat heeft alles te maken met een gebrek aan creativiteit, zakelijk inzicht en vooral orginaliteit. In Engeland en Amerika  lopen duizenden Anouks en Hermannen rond. Vaak nog veel beter ook. Nederlandse acts die wel een beetje in het buitenland scoren zijn , behalve de dance scene, bijvoorbeeld Carol Emerald en Within Temptation. Het succes zit hem hier letterlijk in het woordje áct’. Carol Emerald heeft een gewiekste act. Beetje jaren vijftig, mooie kledinglijn maar om nou te zeggen dat zij een soul diva is of vanuit haar hart zingt… Datzelfde geldt ook voor Within Temptation. Een act , een formule ..kijk ons een gotic zijn. Het is niet te vergelijken met de zgn ‘eerlijke ‘muziek zoals soul, blues of rock and roll.
En ik weet het. Het is in dit land not done om collega muzikanten af te zeiken maar ik heb een beetje recht van spreken. Ik ben al 30 jaar zelfstandig muzikant die kan leven van zijn eigen creativiteit. En als ik zing ‘Wordt er nog gezopen of hoe zit dat’ meen ik het ook niet altijd en maak mijzelf schuldig aan het opvoeren van een act. Maar mijn parodien worden altijd afgewisseld met liederen die recht uit het hart komen. Ik ben godzijdank ook geen bn’r die in elk praatprogramma of quiz acte de presence  hoeft te geven om zo zijn geld bij elkaar te snabbelen terwijl hij de laatste jaren geen fatsoenlijk album meer heeft afgeleverd. De basis van onze onkunde heeft te maken met het muzikale klimaat waarin wij opgroeien en waarin we opgevoed worden. Wat door de media door onze strot wordt geduwd. Zolang Roxeanne Hazes , die overigens gewoon lekker moet blijven door ‘zingen’, zich in het milieu van Tros en Avro ophoudt is er niets aan de hand. Maar als programma’s als ‘De Wereld draait door’ of festivals als Noorderslag haar gaan uitnodigen is er iets structureels mis in ons land. Dan dooft het licht.  Een mooie vergelijking vind ik altijd de wereld beroemde Egyptische zangeres Oum Kalthoum. Toen zij werd begraven lag het hele openbare  leven in Cairo plat. Iedereen in de Arabische wereld, van analfabeten tot academici zongen haar liederen mee. Liedjes waarvan de muzikale structuren  net zo complex zijn als die van Beethoven. Het kan dus wel..een land, een volk  opvoeden met kwalitatief goeie muziek. We moeten ophouden ons zelf geweldig te vinden en goed bestuderen waarom al die Engelse bandjes wel wereldwijd doorbreken. Als je in de champions leaque wilt mee meespelen moet je aan de basis beginnen. Eerst met  de grote  opruiming beginnen en alle rotte appels er uit halen. Daarna  investeren in echt talent..succes er mee !!
   https://www.youtube.com/watch?v=tqSUZlOgzZ8   
mag soms omstreden uitspraken doen ( meestal om te provoceren) maar afgelopen week hoorde ik Johan Derksen iets roepen over de zangkwaliteiten van Roxeanne Hazes. Hij zei letterlijk ‘Ik heb nog nooit in mijn leven een zangeres live zo vals horen zingen als Roxeanne Hazes.’ Op zijn respectabele leeftijd kon hij bovendien aangeven dat haar album nog best te pruimen is omdat daar dagen aan gesleuteld is  zodat het in ieder geval nog ergens op lijkt. Het is, voor zover ik weet , voor het eerst dat iemand zich openlijk op tv  uitspreekt over de slechte muzikale kwaliteit die bij ons kennelijk de norm is en  die wij op de nationale en commercieele tv door ons strot geduwd krijgen. Maar het wordt allemaal nog abstracter. Mensen die zangers als Gordon, Jolink en de meest verschrikkelijke Renee Froger, verachten vinden de ‘echte’ Nederlandse toppers zoals Herman Brood en Anouk geweldig. Dat het buitenland daar heel anders over denkt maakt ze niet veel uit. De realiteit is echter dat onze   ‘echte’ toppers nog nooit één voet aan de grond hebben gekregen in het buitenland. Dat heeft echt niet alleen met de angelsaksische  mafioze platenindustie in London en Los Angeles te maken. Dat heeft alles te maken met een gebrek aan creativiteit, zakelijk inzicht en vooral orginaliteit. In Engeland en Amerika  lopen duizenden Anouks en Hermannen rond. Vaak nog veel beter ook. Nederlandse acts die wel een beetje in het buitenland scoren zijn , behalve de dance scene, bijvoorbeeld Carol Emerald en Within Temptation. Het succes zit hem hier letterlijk in het woordje áct’. Carol Emerald heeft een gewiekste act. Beetje jaren vijftig, mooie kledinglijn maar om nou te zeggen dat zij een soul diva is of vanuit haar hart zingt… Datzelfde geldt ook voor Within Temptation. Een act , een formule ..kijk ons een gotic zijn. Het is niet te vergelijken met de zgn ‘eerlijke ‘muziek zoals soul, blues of rock and roll.
En ik weet het. Het is in dit land not done om collega muzikanten af te zeiken maar ik heb een beetje recht van spreken. Ik ben al 30 jaar zelfstandig muzikant die kan leven van zijn eigen creativiteit. En als ik zing ‘Wordt er nog gezopen of hoe zit dat’ meen ik het ook niet altijd en maak mijzelf schuldig aan het opvoeren van een act. Maar mijn parodien worden altijd afgewisseld met liederen die recht uit het hart komen. Ik ben godzijdank ook geen bn’r die in elk praatprogramma of quiz acte de presence  hoeft te geven om zo zijn geld bij elkaar te snabbelen terwijl hij de laatste jaren geen fatsoenlijk album meer heeft afgeleverd. De basis van onze onkunde heeft te maken met het muzikale klimaat waarin wij opgroeien en waarin we opgevoed worden. Wat door de media door onze strot wordt geduwd. Zolang Roxeanne Hazes , die overigens gewoon lekker moet blijven door ‘zingen’, zich in het milieu van Tros en Avro ophoudt is er niets aan de hand. Maar als programma’s als ‘De Wereld draait door’ of festivals als Noorderslag haar gaan uitnodigen is er iets structureels mis in ons land. Dan dooft het licht.  Een mooie vergelijking vind ik altijd de wereld beroemde Egyptische zangeres Oum Kalthoum. Toen zij werd begraven lag het hele openbare  leven in Cairo plat. Iedereen in de Arabische wereld, van analfabeten tot academici zongen haar liederen mee. Liedjes waarvan de muzikale structuren  net zo complex zijn als die van Beethoven. Het kan dus wel..een land, een volk  opvoeden met kwalitatief goeie muziek. We moeten ophouden ons zelf geweldig te vinden en goed bestuderen waarom al die Engelse bandjes wel wereldwijd doorbreken. Als je in de champions leaque wilt mee meespelen moet je aan de basis beginnen. Eerst met  de grote  opruiming beginnen en alle rotte appels er uit halen. Daarna  investeren in echt talent..succes er mee !!
   https://www.youtube.com/watch?v=tqSUZlOgzZ8   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten