Roxeanne Hazes wint de prestigieuze Edison Award. Toch even
googelen of iedereen het er mee eens is. Zoekwoorden: Roxeanne Hazes, kritiek
en Edison. Resultaat: Roxeanne Hazes krijgt kritiek tijdens de Edison uitreiking
voor het feit dat zij loshangende borsten heeft. In mijn vorige betoog stelde
ik al dat Nederland muzikaal moet worden
heropgevoed en dat daarom eerst de rotte appels moeten verdwijnen. Dat geldt dan
nu ook voor de jury van de Edison Awards. Ik kreeg er gelijk het volgende
gevoel bij. ..Die juryleden komen uit de provincie Noord Holland. Het kan niet
anders. Eén van de grootste horror stories uit deze cultuur hatende provincie
is het optreden van Jaque Brel in Bergen in 1964, live opgenomen door de vpro televisie. De
opnames vonden plaats in Het huis met de Pilaren. De eigenaar had afgedwongen
dat bezoekers, voornamelijk ongeïntereseerde pensionado’s tijdens het concert een peperduur diner
moesten verorberen met tikkende vorken op het porselein en glasgerinkel als gevolg. De grote Jaque Brel was terecht not amused. Een dergelijke botheid
had hij nog nooit gezien. Hij weigerde zijn gage en smeet het op de grond. Meester
vertaler Ernst van Altena, die Brel naar Nederland had gehaald, schoof net
voordat de woedende Brel in grote vaart naar Brussel zou rijden, een enorme Alkmaarse kaas,
met een diameter van 50 centimeter door het autoraam.’’Excusez moi et Bon
Fromage Jaque’ waren de legendarische woorden van Altena. Jaque kon er wel om
lachen, maar nooit meer zou hij terugkeren naar het gebied waar er respectloos
met muzikanten wordt omgegaan. Ik heb in de jaren tachtig veel in Noord Holland
gespeeld. Het publiek stond altijd met de rug naar je toe, zo dicht mogelijk
tegen de bar aangeplakt. Als we na een optreden gefrustreerd in de kleedkamer
zaten kwam de promotor binnen. ‘Ze vinden het te gek. Zo zijn ze hier nou
eenmaal..ze willen een toegift.’ ‘Echt waar?’ vroegen wij dan heel naïef . We
sprongen het podium weer op het geen met gejuich werd begroet. Na de eerste
noten draaide men zich weer massaal om en bleek de bar wederom interessanter te
zijn dan onze muziek. Dit is het milieu waarin de juryleden van de Edison
Awards zijn opgegroeid. Ik had in de jaren tachtig een zogenaamde Laissez
Passer, die mij zowel in de Melkweg als Paradiso vrije toegang verschafte.
Ieder dag bezocht ik zodoende een concert. Ik heb nog nooit, en ik herhaal..nog
nooit een journalist gezien die uit zijn dak ging bij de meest waanzinnige optredens.
Ze hadden het altijd te druk bij de bar waar ze irritant luid tegen elkaar
stonden te schreeuwen. Schreeuwen? Ja , dat kan Roxeanne als de beste
Geen opmerkingen:
Een reactie posten