Hij mag soms omstreden uitspraken doen ( meestal om te
provoceren) maar afgelopen week hoorde ik Johan Derksen iets roepen over de
zangkwaliteiten van Roxeanne Hazes. Hij zei letterlijk ‘Ik heb nog nooit in
mijn leven een zangeres live zo vals horen zingen als Roxeanne Hazes.’ Op zijn
respectabele leeftijd kon hij bovendien aangeven dat haar album nog best te
pruimen is omdat daar dagen aan gesleuteld is zodat het in ieder geval nog ergens op lijkt.
Het is, voor zover ik weet , voor het eerst dat iemand zich openlijk op tv uitspreekt over de slechte muzikale kwaliteit
die bij ons kennelijk de norm is en die
wij op de nationale en commercieele tv door ons strot geduwd krijgen. Maar het wordt
allemaal nog abstracter. Mensen die zangers als Gordon, Jolink en de meest
verschrikkelijke Renee Froger, verachten vinden de ‘echte’ Nederlandse toppers
zoals Herman Brood en Anouk geweldig. Dat het buitenland daar heel anders over
denkt maakt ze niet veel uit. De realiteit is echter dat onze ‘echte’ toppers nog nooit één voet aan de
grond hebben gekregen in het buitenland. Dat heeft echt niet alleen met de
angelsaksische mafioze platenindustie in
London en Los Angeles te maken. Dat heeft alles te maken met een gebrek aan
creativiteit, zakelijk inzicht en vooral orginaliteit. In Engeland en Amerika lopen duizenden Anouks en Hermannen rond. Vaak
nog veel beter ook. Nederlandse acts die wel een beetje in het buitenland
scoren zijn , behalve de dance scene, bijvoorbeeld Carol Emerald en Within
Temptation. Het succes zit hem hier letterlijk in het woordje áct’. Carol
Emerald heeft een gewiekste act. Beetje jaren vijftig, mooie kledinglijn maar
om nou te zeggen dat zij een soul diva is of vanuit haar hart zingt… Datzelfde
geldt ook voor Within Temptation. Een act , een formule ..kijk ons een gotic
zijn. Het is niet te vergelijken met de zgn ‘eerlijke ‘muziek zoals soul, blues
of rock and roll.
En ik weet het. Het is in dit land not done om collega
muzikanten af te zeiken maar ik heb een beetje recht van spreken. Ik ben al 30
jaar zelfstandig muzikant die kan leven van zijn eigen creativiteit. En als ik
zing ‘Wordt er nog gezopen of hoe zit dat’ meen ik het ook niet altijd en maak
mijzelf schuldig aan het opvoeren van een act. Maar mijn parodien worden altijd
afgewisseld met liederen die recht uit het hart komen. Ik ben godzijdank ook
geen bn’r die in elk praatprogramma of quiz acte de presence hoeft te geven om zo zijn geld bij elkaar te
snabbelen terwijl hij de laatste jaren geen fatsoenlijk album meer heeft afgeleverd.
De basis van onze onkunde heeft te maken met het muzikale klimaat waarin wij opgroeien
en waarin we opgevoed worden. Wat door de media door onze strot wordt geduwd.
Zolang Roxeanne Hazes , die overigens gewoon lekker moet blijven door ‘zingen’,
zich in het milieu van Tros en Avro ophoudt is er niets aan de hand. Maar als
programma’s als ‘De Wereld draait door’ of festivals als Noorderslag haar gaan
uitnodigen is er iets structureels mis in ons land. Dan dooft het licht. Een mooie vergelijking vind ik altijd de wereld
beroemde Egyptische zangeres Oum Kalthoum. Toen zij werd begraven lag het hele
openbare leven in Cairo plat. Iedereen
in de Arabische wereld, van analfabeten tot academici zongen haar liederen mee.
Liedjes waarvan de muzikale structuren net zo complex zijn als die van Beethoven. Het
kan dus wel..een land, een volk opvoeden
met kwalitatief goeie muziek. We moeten ophouden ons zelf geweldig te vinden en
goed bestuderen waarom al die Engelse bandjes wel wereldwijd doorbreken. Als je
in de champions leaque wilt mee meespelen moet je aan de basis beginnen. Eerst
met de grote opruiming beginnen en alle rotte appels er uit
halen. Daarna investeren in echt talent..succes
er mee !!
https://www.youtube.com/watch?v=tqSUZlOgzZ8
Geen opmerkingen:
Een reactie posten